Bilder

Sjøvannspumpe

Sjøvannspumpa til kjølevannet var begynt å lekke rundt simmeringen på akselen på siste turene i fjor høst.

Handlet inn rep-kit men når jeg plukket ut pumpa viste det seg at denne skruen på impelleren hadde gjenget seg ut i løpet av siste året, og ødelagt deler av pumpehuset 🙁 

Kan se ut som denne delen er mulig å bytte – er skrudd fast.

Foreløpig er rælet lagt til side for en eventuell senere overhaling, og det ble handling av en lett brukt pumpe som jeg monterte i stedet.

Kjøpte samtidig et kit som erstattet flatskruene med vingemuttere – vil gjøre neste impellerskifte mye enklere.

Klar for 2020-sesongen!

  • Taken: 19 januar, 2020

Eksosbend

Vært litt bekymret for eksosbendet – gammel motor, eksos, sot, sjøvann og støpejern er en dårlig kombinasjon og ruster det hull feil sted kan man få sjøvann rett ned i sylindrene og det blir fort totalhavari av sånt.. 

Fant en rustfri utgave fra en tredjepartsleverandør i UK.
Blankt og fint..  

Gikk greit å få av det gamle, men måtte sage av eksosslangen, heldigvis var den lang nok til at jeg kunne gjøre dette og likevel få den på nytt bend.

Klar for 2020-sesongen og forhåpentligvis mange flere!

  • Taken: 12 januar, 2020

Anker og kjetting

Etter lang fundering ble Bruce-kopien erstattet av et Vulcan  anker.

Størrelsen er ihvertfall et hakk opp fra hva Rocna sier skal være stort nok til min båt, og de tar utgangspunkt i minst 50 knops vind…. så dette får duge.

Vulcan 12kg anker

60m DIN766 kalibrert 7mm kjetting med 40m 12mm tau innspleiset

Fargekodet hver 10m.

Ankerrulle hacket til og montert på baugsprydet

Oversikt av fargekoding på vinsjen

Kan kontrollere ankervinsjen fra styreposisjon eller via trådløs fjernkontroll.

I bruk ved Storfosna. Ingen større utfordringer akkurat her da… 🙂

Går det an å ha det bedre?

  • Taken: 6 august, 2018

Storseilskjøte

Skjøtet var opprinnelig kun festet i en øyebolt i dørken, dårlige justeringsmuligheter, kom lett i veien og måtte fjernes når kalesjen skulle på.
Har lenge vurdert å flytte det opp på taket, men var redd for at overbygget ikke var stabilt nok til å takle dette.

Da bakveggen kom på plass ble dette noe annet – stål, epoxy, polyester og glassfiber i store nok mengder gjør meg ganske trygg på at løsningen skal takle den belastningen som vil komme her.

Testturen i de sedvanlige kastevindene fra sørøst ut fra Hommelvika gikk veldig greit, og det er enkelt å justere fra hvor som helst i cockpit. 

Vedovn

Ønsket noe teknisk enkelt som kunne varme opp båten raskt – fant et firma i Canada som lager små vedovner, og en god del tilbehør til disse for montering der det er trangt om plassen.

Tok litt tid med leveransen, og det så en stund dårlig ut, men rakk akkurat å få ting på plass mens det flotte septemberværet var her.

Støpte en liten sak i glassfiber for at pipa skulle komme noenlunde vinkelrett gjennom overbygget foran – brukte ei gammel vaskebøtte til form og det ble passe stort.
En runde med vinkelsliperen så ble skråen grei, og deretter slipte jeg ned til ren glassfiber så det gikk greit å støpe den fast med epoxy.

Dekksgjennomføringen og pipehatt er fra Dickinson, som også leverer en rekke ovnløsninger for bruk i båt.

 

Omsider var det klart til å fyre opp.  Har testet med diverse avkapp samt vedbriketter fra Biltema til å fyre med, og det blir fort varmt!

Kjøpte også en liten vifte fra Clas Ohlson, som drives av varmen i ovnen og blåser den ganske bra rundt i lugaren.

 

  • Taken: 8 oktober, 2017

Vannutskiller/dieselfilter

Forrige filter sto montert i skapet på toalettet.
Håpløst å komme til, og når det skulle tappes vann eller byttes filter – mja. Det ble lett lukt av sånt…

Samtidig med ny tank ble rælet revet ut, vaska og malte pent og hvitt inni her.

Fant en Racor-klone på eBay, alt for stor for den lille VP-snurra, men desto bedre bør det jo fungere. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Montert, med nye slanger for tur og retur til tank, samt en liten elpumpe på tur-slangen gjør det enklere å fylle filter og lufte motor etter filterskift.

     

  • Taken: 19 august, 2017

Dybde-fart-temperatur

Monterte ny kombinert dybde/fart/sjøvannstemperatur-sensor når båten var på land.



Denne er en ‘standard’ DST800 Airmar-sensor som her leverer NMEA 0183-data via en USB-dongle koblet til RPi’n.

NMEA 0183 Sentence Structure
$SDDBT, DDPT…. Depth
$VWVHW………. Speed
$VWVLW………. Distance
$YXMTW………. Water Temperature

Cable:
RED: +12-24VDC
BLACK: Ground
BLUE: NMEA-
WHITE: NMEA+
BARE: Shield

  • Taken: 24 juli, 2017