Plott av vind og temperaturer

Koblet opp noen 1-wire sensorer via en DS9490R – USB 1-Wire Adapter og vipps dukka de opp i OpenPlotter.

Tildelte navn og måleenhet, og dermed kommer de inn i NMEA-strømmen i OpenPlotter og kan brukes i programmet.

2016-07-18_23-28-36

Jeg hadde allerede en RRDTOOL-installasjon – laget en base for å håndtere temperaturer:

rrdtool create temperature.rrd -s 60 \
DS:Inside:GAUGE:300:-20:40 \
DS:Outside:GAUGE:300:-30:40 \
DS:Sea:GAUGE:300:-10:40 \
DS:Engine:GAUGE:300:-20:100 \
DS:Exhaust:GAUGE:300:-20:100 \
RRA:AVERAGE:0.5:1:3600 \
RRA:MIN:0.5:12:2400 \
RRA:MAX:0.5:12:2400 \
RRA:AVERAGE:0.5:12:2400

La inn en trigger som alltid blir kjørt når OpenPlotter starter ved boot, og en action som oppdaterer basen  med nye data hvert minutt:

rrdtool update /home/pi/Data/temperature.rrd -t Inside:Engine:Exhaust N:[INSIDE]:[ENGINE]:[EXHAUST]Untitled

Action for RRDTOOL

———–

Et lite Perl-hack i sammenheng med en lighttpd webserver generer så grafen on-the-fly når man åpner websiden 🙂temperature

En tilsvarende base for vind fra toppen av masta og litt scriptmagi gir en slik graf, som viser relativ vind og båtfart, over ønsket periode:

tiarora

Vindmåler

Etter å ha lest mye om kort levetid på vanlige snurre-vindmålere, samt sett hvor dårlig disse leser vindstyrken når de kommer litt på skrå, ble det investert i en ultrasonisk liten sak fra Frankrike.
IMG_5337

IMG_5339
IMG_7116

Måtte til byen for å få den montert og trukket kabel ned masta. Fikk samtidig trukket en ekstra snor gjennom for framtidige behov.
IMG_7137

Så var det bare å koble på Pi’en og vinddata kommer inn.
IMG_7161

  • Taken: 2 april, 2016